Dzisiaj filmować można wszystko i może to robić dosłownie każdy. Tym większe zadanie stoi przed profesjonalnymi twórcami filmów reklamowych, a także różnego rodzaju kampanii promujących produkty, usługi, wizerunki, idee i wiedzę. Odpowiedź na pytanie, co zrobić, żeby stworzyć najlepszy film reklamowy może być okrutnie prosta: – trzeba wiedzieć, jak to się robi, czyli mieć odpowiednie przygotowanie zawodowe i doświadczenie, albo jeszcze inaczej: – być profesjonalistą. Bez spełnienia tych warunków, oczywiście, też można zrobić amatorski film, który osiągnie niebotyczną oglądalność i zapadnie w pamięć tysięcy oglądających, ale jest to równie częste, jak wygranie skumulowanej sumy na loterii, do czego trzeba mieć olbrzymie szczęście. O ile jednak jedynym, oprócz szczęścia, warunkiem wygrania na loterii jest zagranie, o tyle zrobienie profesjonalnego filmu reklamowego na przykład w formie explainer video, choć także, jak wszystko w świecie sztuki, wymaga łutu szczęścia, nie może się opierać na przypadkach.

Co powinien zawierać prawidłowo sporządzony scenariusz filmu reklamowego?

Właśnie, wszystko, co jest związane z produkcją filmu reklamowego, czy projektem kampanii promocyjnej, powinno zaczynać się od sporządzenia szczegółowego scenariusza. Żeby sporządzić dobry scenariusz filmu reklamowego trzeba dokładnie poznać specyfikę produktu, który ma być przedmiotem reklamy czy też kampanii promocyjnej. Warto wnikliwie sprawdzić, czy reklamowany produkt ma jakieś cechy wyróżniające go spośród całej masy podobnych produktów. Dobrze jest też jak najdokładniej rozeznać się w intencjach zlecającego produkcję filmu reklamowego. Najlepiej służą temu rozmowy podczas bezpośrednich spotkań. W czasie takich briefów, czasem całkiem niespodziewanie można się dowiedzieć o jakimś szczególe na przykład w genezie powstania firmy, albo historii jej właściciela, którą można powiązać z powstaniem reklamowanego produktu. Taki indywidualny szczegół, czy mniej eksponowana cecha potrafią nieraz „zrobić” film, nadać mu wzbudzający zaciekawienie widzów wątek.

Zaciekawienie widza powinno być naczelnym celem producentów każdego filmu, a filmu reklamowego, który ma być emitowany w telewizjach w szczególności, gdyż musi on być adresowany do jak najszerszej, bliżej nieokreślonej widowni tych telewizji, niezbyt zainteresowanej oglądaniem bloków reklamowych. Żeby, więc film reklamowy w jak najwyższym stopniu spełniał pokładane w nim nadzieje, musi zawierać jakieś elementy przyciągające uwagę widza i fabułę, która jest w stanie tę uwagę utrzymać do końca filmu.

Wbrew pozorom, mimo, że film reklamowy sporządzony w formacie explainer video z zasady jest krótki, bo nie może przekroczyć trzech minut trwania, wymyślenie i nadanie mu formuły, która zdobędzie uwagę jak najszerszej widowni, należy do najtrudniejszych zadań, z jakimi borykają się profesjonalni filmowcy. Nic dziwnego, że ludzie branży filmowo-reklamowej nieustannie poszukują inspiracji nie tylko oglądając inne filmy i promocje reklamowe, ale w lekturach książek i oglądaniu filmów w żadnym razie nie tylko poświęconych marketingowi i branży reklamowej, ale szeroko rozumianej sztuce i kulturze.

Znakomite opanowanie najnowszych technik filmowania oraz profesjonalizm wszystkich członków ekipy filmowej, a także ich wysoki poziom intelektualny i wrażliwość na sztukę, są najważniejszymi gwarantami udanej, a to znaczy skutecznej i efektywnej produkcji filmów reklamowych i kampanii promocyjnych, co m.in. zapewnia także ekipa Refugium Films.