Scenariusz każdego filmu powstaje w wyobraźni autora scenariusza. W następnym etapie, wyobrażony materiał jest przenoszony z głowy na papier albo klawiaturę komputera i już wtedy następuje pierwsza selekcja wypełniających głowę scenarzysty obrazów. Autorzy scenariuszy filmowych opowiadają często o wielu kolejnych wersjach scenariusza wielokrotnie pisanych całkiem od nowa, zanim oddali go producentom, ale i wtedy jeszcze mieliby chęć coś w tym scenariuszu zmienić, dodać albo wyrzucić. Być może ten niepokój jest psychologicznie uzasadniony tym, że istotą każdego filmu – animowanego, czy zdjęciowego, jest ruchomy obraz. W końcu jednak gotowy scenariusz musi trafić do kolejnej wyobraźni reżysera. Na tym etapie zawarta w scenariuszu historia zaczyna się konkretyzować: – przedstawieni w scenariuszu bohaterowie otrzymują konkretny rysopis. Jeśli to miałby być film animowany, stworzony na przykład przez Walta Disneya, to pewnie ożywione przez niego postaci byłyby kimś w rodzaju Myszki Miki, Kaczora Donalda, czy setek innych bohaterów, którzy na wiele dziesięcioleci, a może i wieków zapełnią wyobraźnię milionów ludzi na całym świecie. 

Waltowi Disneyowi, największemu kreatorowi w historii sztuki filmowej, niedościgłemu zdobywcy aż 26 Oscarów, przypisuje się, wśród setek innych innowacyjnych pomysłów, które przyspieszyły rozwój sztuki filmowej, także storyboard, rysopis albo scenorys filmu w fazie produkcji.

Co zapewnia powstającemu filmowi storyboard?

Produkcja filmu bez storyboardu byłaby czymś w rodzaju poruszania się w nieznanym terenie bez mapy. Dlatego też zresztą filmowcy używają zamiennie określeń storyboard i mapa filmu.

Najprościej sprawę przedstawiając, storyboard jest instrumentem porządkującym chaos, jaki jest nierozerwalnie związany z tworzeniem filmu, czyli konkretyzowaniem produktów wyobraźni autora scenariusza, a następnie odnajdywaniu kompatybilności wyobraźni scenarzysty z wyobraźnią reżysera,tak, żeby wspólnie opowiadana przez nich historia była nie tylko zrozumiała dla widzów, ale także wywoływała u nich jakieś emocje, bo film musi przede wszystkim zaciekawiać, ale także poruszać i wywoływać jakieś reakcje.

Storyboard, to mapa, na której twórcy rozmieszczają wcześniej narysowane lub sfilmowane postaci w opisanych w scenariuszu sytuacjach i zdarzeniach i układają obrazy w logiczny ciąg, zachowujący chronologię skutków i przyczyn zdarzeń.

Storyboard to seria miniatur, które pokazują podział filmu, ilustrując kluczowe sceny i pokazując, jak będzie wyglądało ustawienie, kto będzie obecny w danej scenie i jakie działania będą miały miejsce. Jest często używany, jako makieta scen filmowych, teledysków, produkcji telewizyjnej itp. I można go tworzyć ręcznie lub przy użyciu cyfrowego medium.

Wbrew pozorom, im krótszy film, na przykład film reklamowy, tym więcej czasu twórcy poświęcają na najlepsze ułożenie storyboardu. Często trwają nad nim żywe dyskusje, zmierzające do ustalenia ostatecznego kształtu powstającego filmu. Żaden doświadczony reżyser na pewno nie zlekceważy wspólnego układania storyboardów, kiedy ścierają się różne poglądy i punkty widzenia, z czego po wypośrodkowaniu powstaje film trafiający do szerokiej widowni. A to właśnie jest celem wszystkich profesjonalnych twórców filmów reklamowych, explainer video, pokazów i kampanii promocyjnych, produkowanych także w Refugium Films.