Livestreaming to najlepszy sposób na to, żeby powiększyć swoją widownię, rozumianą również jako grupa klientów. Nie ma też lepszego sposobu na zaangażowanie ich wokół przekazywanej przez Ciebie informacji. Przyznajmy jednak, że rozpoczęcie serii livestreamingowania bez założonego uprzednio planu, bez strategii opartej na najlepszych doświadczeniach z branży, może się okazać przedsięwzięciem wyczerpującym, a w dodatku nie przynoszącym właściwego rezultatu. Konsekwencja jest jednym z warunków osiągnięcia sukcesu w tej branży, jeśli więc rozpoczniesz swoją przygodę z livstreamingowaniem, to nie po to, by po kilku razach przestać. Nie bój się uczyć na błędach, wyciągać z nich wnioski, korzystać z porad fachowców. My swoje błędy przećwiczyliśmy już lata temu na własnej skórze, Ty nie musisz! Poniżej znajdziesz trzydzieści praktycznych, płynących z doświadczenia Refugium Films porad, które sprawdzą się zarówno w biznesie, jak i w prywatnych, domowych wręcz przedsięwzięciach. Bardzo skutecznie pomogą Ci połączyć się ze swoją widownią i zbudować z nią trwałe relacje. Pomysły na livestreamingowy content, który znajdziesz poniżej, mogą być stosowane w dowolnej kolejności albo łączone w dowolnych konfiguracjach. Będą dla Ciebie niewyczerpanym źródłem inspiracji na własny, oryginalny content w świecie online-video/livestreaming. 

  1. Rób spontaniczne sesje live, aby lepiej zaprezentować się widowni, dać się poznać, odpowiedzieć na pytania na swój temat albo na temat oferowanego przez siebie produktu lub usługi. Wykorzystaj tę okazję by pokazać swoją osobowość lub charakter produktu (lub usługi) i by połączyć się z dużą i stale rosnącą grupą followersów/widownią/potencjalnymi klientami.
  2. Zrób prezentację live swojego produktu. Taka prezentacja pomaga przekazać informacje wielu ludziom na temat Twojego produktu, a jednocześnie zwiększa zaufanie do Ciebie jako producenta, co z kolei korzystnie przekłada się na sprzedaż.
  3. Zaprezentuj  swoje doświadczenie. Podziel się ze swoimi odbiorcami najlepszymi, praktycznymi wskazówkami dotyczącymi branży, w której pracujesz. Żeby trafić do ludzi i zwiększyć liczbę widowni musisz dać im coś, co niesie z sobą konkretną wartość. Jak widzisz, my robimy to tutaj; dzielimy się wiedzą o rynku, który bardzo dobrze znamy. Wiedza to dobra energia. Warto się nią dzielić. Rób to szczerze i uczciwie, a zwróci się z nawiązką!
  4. Sesje Q&A na żywo. W tym skrócie mieści się praktycznie wszystko, co najważniejsze z punktu widzenia osób lub instytucji, które chcą wokół siebie stworzyć trwałą i stale rosnącą społeczność followersów. Q&A – Questions and Answers, a więc pytania i odpowiedzi. W wersji live, dzięki livestreamingowi, to gotowa recepta na sukces. To doskonała okazja, by zbudować swój wizerunek eksperta, jak również jeszcze pełniej opowiedzieć o swoim produkcie lub usłudze.
  5. Promuj swój content. Dzięki sesjom livestreamingowym możesz promować także inny wyprodukowany przez siebie produkt lub dowolny rodzaj innego contentu. Mamy nadzieję, że swoją sprzedaż opierasz w dużym stopniu na promocji video-online. Jeśli filmy reklamujące swoją usługę, czy produkt robisz z Refugium Films, masz już gwarancję najwyższej jakości. Tuż po skończonej produkcji najnowszego filmu o swoim produkcie możesz zrobić relację na żywo wykorzystując livestreaming, pochwalić się nowym filmem, poinformować gdzie można go znaleźć, odesłać do linków znajdujących się pod relacją na platformie mediów społecznościowych, przemycając przy okazji nieco więcej informacji na dany temat.
  6. Zrób webinaria lub szkolenia live. O tym, jak bardzo przekazywanie wiedzy może okazać się skuteczne w budowaniu autorytetu eksperta, zdobywaniu zaufania wśród rosnącej społeczności wokół Twojej idei, produktu lub usługi, pisałem w punkcie 3. Webinar lub szkolenia online są niezwykle skuteczne jako materiał dydaktyczny dla Twojej grupy odbiorców, to praktyczny know-how dla użytkowników Twojego produktu. Ponadto zapraszając kolejnych uczestników szkolenia online zacieśniasz z nimi współpracę, a zdobywając ich adres email, w praktyce otrzymujesz cennego leada, otwierając tym samym pięciopasmową autostradę do szczęsliwie zakończonej transakcji.
  7. Pokaż swoje zaplecze – biuro lub dom. To prawdziwy utrwalacz więzi z Twoimi widzami, którzy – wierz mi – uwielbiają zaglądać za uchyloną lekko kurtynę, być uczestnikiem prawdziwej sesji “behind the scenes”. W praktyce mogłoby to wyglądać na przykład tak, że pokazujesz ekipę Refugium Films na zorganizowanym w Twojej firmie lub w innym wybranym przez nas wspólnie planie zdjęciowym. Możesz pokazać na żywo, jak rozkładamy sprzęt, przygotowujemy światło, całą tę krzątaninę, którą akurat bardzo lubimy, a dla Twoich widzów może okazać się bardzo interesująca. A co najważniejsze – pokaże Ciebie jako człowieka, który korzysta z usług najwyższej klasy specjalistów. Ktoś taki sam musi być przecież profesjonalistą!
  8. Podziel się swoimi opiniami o wpływie bieżących wydarzeń na Twoją branżę. To świetna metoda na ugruntowanie swojej pozycji jako eksperta i daje Ci możliwość sięgnięcia po jeszcze większą widownię. Wpisanie się w kontekst bieżących wydarzeń daje Ci szansę na większą ekspozycję w wyszukiwarkach dzięki zestawieniu haseł związanych z Twoją działalnością z najczęściej wyszukiwanymi treściami.
  9. Pokaż część swojej codziennej pracy na żywo. Codzienna praca kojarzy się nam z rutyną, w której próżno szukać czegoś interesującego dla innych. W takim przeświadczeniu żyjemy. Zupełnie niesłusznie, bo to nieprawda! Pamiętasz klasowe wycieczki do jakiejś fabryki, albo miejsca, w którym podpatrzeć można było jak coś powstaje? Mnie to zawsze urzekało i fascynowało. I z badań zainteresowań użytkowników internetu ze szczególnym uwzględnieniem livestreamingu, wynika, że znakomita ich część myśli dokładnie tak samo. Pamiętam odwiedziny na zapleczu piekarni, gdy po raz pierwszy zobaczyłem, jak wytwarzany jest nasz chleb powszedni. Dla pracujących tam piekarzy był to kolejny dzień, w których skupiali się na odtwarzalnych czynnościach, a dla mnie było to wręcz formacyjne doświadczenie. Od tamtej pory, ilekroć przychodzi mi spożywać chleb, mam w głowie obrazy z tamtych odwiedzin, białych od mąki rąk, białych fartuchów, urzekający zapach świeżych wypieków, słowem – całą paletę doświadczeń, których nigdy bym nie odkrył, gdybym nie miał możliwości wejścia wtedy na zaplecze piekarni. Tak może być z Twoją pracą. Pokaż na żywo jej fragment. Będziecie zaskoczeni, jak wiele osób zwróci na to uwagę i podziękuje Wam za to. Pozytywnie wpłynie to również na poziom zaufania do Ciebie i Twojej instytucji.
  10. Zrób tutorial na żywo z obsługi narzędzia, którym się posługujesz. To w dużym stopniu związane jest z wcześniejszym punktem. W ramach pokazywania swojej codzienności skup się na jakimś detalu, czyli na przykład na narzędziu, które na co dzień użytkujesz. Niech to będzie młotek, komputer, pędzel, program do montażu filmów lub księgowości, samochód, cokolwiek – skoro posługujesz się nim codziennie od lat, z pewnością nabrałeś wyjątkowej wiedzy na jego temat, która może okazać się przydatna dla innych. Ugruntuje to Twoją pozycję eksperta, fachowca – człowieka, który w danej dziedzinie nie ma absolutnie nic do ukrycia i chętnie podzieli się swoim doświadczeniem z innymi.
  11. Wywiady przeprowadzane bezpośrednio i na żywo. Jeśli uda Ci się umówić na rozmowę z jakimś autorytetem z Twojej branży wykorzystaj to, poproś o możliwość przeprowadzenia z nim wywiadu, to będzie niezwykle cenny content wzbogacający Twój profil. Nie musi być to tylko autorytet z Twojego świata, ale mogą to być także na przykład Twoi pracownicy lub osoby, z którymi na co dzień współpracujesz. To pokaże Ciebie jako osobę społecznie zaangażowaną, ciekawą świata, a producentów produktów i ofiarodawców usług przedstawi jako ludzi nie oderwanych od codziennych spraw. 
  12. Wywiady na żywo przeprowadzane online. Przeprowadź wywiad na żywo przez internet z kimś istotnym dla Ciebie z różnych powodów. Może to być znany w Twojej branży influencer. W ten sposób masz szansę na podczepienie się także pod jego widownię. Dochodzi do synergii, z której z pewnością zadowolone będą obie strony. 
  13. Live streaming z eventów. Następnym razem, gdy jesteś na jakimś evencie w charakterze gościa, prelegenta, a tym bardziej jeśli jest to wydarzenie organizowane przez Ciebie, zrób koniecznie relację na żywo. W pierwszych dwóch przypadkach upewnij się, czy nie łamie to jakichś zasad, przyjętych jednocześnie z zaproszeniem lub kupnem biletu na wydarzenie. Pozwól swoim followersom poczuć to, co w Ty w tym momencie czujesz.
  14. Relacje zakulisowe LIVE. Jeśli jesteś tuż przed lub tuż po wystąpieniu na jakimś evencie, lub jeśli właśnie wydarzyło się, czy też za chwilę wydarzy się coś istotnego, zrób o tym relację na żywo. Widzowie zawsze chętnie zajrzą za scenę za Twoim pośrednictwem.
  15. Transmituj na żywo swoje wystąpienie. Jeśli umożliwi to organizator staraj się zawsze transmitować na żywo swoje wystąpienie. Przecież skoro mówisz to przed niemałą widownią zgromadzoną na sali, równie dobrze możesz jednocześnie mówić do widowni Twojego kanału. Zapis Twojego wystąpienia może być później traktowany jako dodatkowy content na Twoim kanale lub stronie.
  16. Jeśli możesz pochwalić się konkretnym, z życia wziętym przykładem dotyczącym np. użycia Twojego produktu, zrób to na żywo. Ludzie chcą wiedzieć, że produkt lub usługa, która oferujesz sprawdza się w życiu, a Ty nie tylko nie boisz się o tym opowiadać, ale wręcz jesteś z tego dumny.
  17. Zrób transmisję live z wezwania do działania – CALL TO ACTION/MISSION STATEMENT, na przykład do zbiórki na jakiś charytatywny cel. Twoi widzowie/klienci/społeczność przekona się, że pozostając Twoim followersem nie tylko bierze udział w sytuacji komercyjnej, handlowej, z jakiegoś powodu interesownej, ale razem możecie zrobić także coś społecznie, obiektywnie i bezinteresownie dobrego. To scala społeczność, tworzy nowe więzi. Pozwala wszystkim lepiej się poczuć, a to ważne w zarządzaniu community.
  18. Zrób zaproszenie LIVE. Jeśli w najbliższym czasie organizujesz jakieś wydarzenie, konferencję, meetup, zaproś swoich widzów na nie na żywo. To świetny sposób by zwiększyć poziom wiedzy na temat Twojej bieżącej działalności i być może odpowiedzieć na kilka pytań jej dotyczących.
  19. Przemawiaj do swojej widowni, dzielać się z nią swoim doświadczeniem. Używaj przy tym sprawdzonych zwrotów, typu “Co bym zrobił, gdybym miał odpowiednio mniej lat” albo “Gdybym wiedział wtedy to, co wiem teraz… “ Wiedza płynąca z doświadczenia. Bezcenna dla wielu ludzi. Podziękują Ci!
  20. Nauczaj swoją widownię. Wykorzystaj okazję, by w relacji na żywo edukować onlinową społeczność na temat Twojego sposobu działania, zwłaszcza jeśli uznajesz go za wyjątkowy, inny od przyjętego standardu. W ten sposób stworzysz poczucie wspólnego interesu w robieniu tego razem. Twoja wskazówka pomoże innym osiągnąć większą efektywność w działaniu. Będą Ci za to wdzięczni.
  21. Przygotuj “limitowaną wyprzedaż” LIVE. To będzie swoista nagroda za wierność i czujność dla tych członków Twojej społeczności, którzy gotowi są czekać i wchodzić na Twoje relacje LIVE w każdej chwili. Ich późniejsze komentarze z informacjami o otrzymanym produkcie kupionym na takiej wyprzedaży za bardzo korzystną cenę zbudują Twoją wiarygodność i przyciągną do kolejnej relacji więcej osób.
  22. Przygotuj konkurs lub rozdaj coś za darmo. Zaangażuj ludzi w wydarzenia LIVE, na którym można coś wygrać lub dostać za darmo. Bardzo chętnie i szybko udostępnią taką relację na swoim mediach społecznościowych. 
  23. Pokaż jak coś powstaje. Pochwal się linią produkcyjną, procesem budowania, rozwijania czegoś. Tak, jak w przypadku “codziennych aktywności”, tyle że tym razem możesz zrobić z tego prawdziwe, przygotowane wcześniej show. Przyciągniesz w ten sposób dużo nowych followersów. 
  24. Inspiruj! Mów otwarcie na czym Ci najbardziej zależy, jak filozofia przyświeca Ci w Twoim działaniu. Zbuduje to bliższą relację z Twoją społecznością.
  25. Twórz różnego rodzaju rankingi. Niech to będzie np. lista 10 najlepszych książek, które przeczytałeś w 2019 roku. Albo 100 najlepszych kierunków podróży ostatniej dekady. To świetny punkt odniesienia dla osób, które śledzą Twoje kanały społecznościowe.
  26. W ramach sesji Q&A poświęć uwagę problemom Twojej widowni. Poświęć się im w pełni na czas tego wejścia LIVE. Pokaż, że Ci zależy, że teraz Twoja wiedza jest wyłącznie dla nich, ma pomóc wyłącznie im. Jesteś tu po to, żeby oni na tym skorzystali. Poczują się docenieni. Zostaną przy Tobie, a gdy trzeba będzie, tym chętniej wrócą przed komputery.
  27. Mów o swoich błędach i pomyłkach. Nie bój się, że okażesz się “nieprofesjonalnych”. Nie ma ludzi nieomylnych, doskonałych. To pokaże Twoje ludzkie oblicze, pomoże Twoim widzom pogodzić się z własnymi błędami w jednym celu – by wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Nic tak nie uczy jak błędy. Własne, choć najlepiej cudze ;).
  28. Rozpakowuj swoje zakupy na żywo. Następnym razem, gdy zrobisz zakupy rzeczy, które przydają się w Twojej działalności, rozpakuj je z oryginalnego pudełka przed kamerą i oceniaj uczciwie, co widzisz. Szczerość zbuduje Twoją reputację uczciwego arbitra. To się bardzo opłaca na dłuższą metę.
  29. Pokaż nieco swojej prywatności. Spacer z psem o zachodzie słońca? Poranny jogging w pięknym miejscu? Pokaż swoim widzom, jak żyjesz, co składa się na komfort Twojego życia. Dodatkowy powód, by czekać na Twoje kolejne LIVY. 
  30. Opowiedz osobistą historię. Pokaż w jaki sposób jakieś wydarzenie wpłynęło na Ciebie, uformowało Cię. Jest spora szansa, że widz zidentyfikuje się z nią, a to prowadzi do udostępnień i wzrostu.

Podsumowując, w relacjach na żywo chodzi o poczucie połączenia się ze swoimi widzami w czasie rzeczywistym. Powyższe pomysły na stworzenie contentu relacji “na żywo” pomogą Ci sięgnąć po widownię, zwiększyć jej liczbę i poprawić jakość relacji z nią, a gdy już uda Ci się zdobyć jej zaufanie i poczucie, że Cię zna, zdobędziesz klientów i wsparcie na całe życie.